Wist jij dat er mensen zijn die een vermogen betalen om een jaren 70 auto als een Kever of een Ford Capri te laten voorzien van elektrische aandrijving?! Echte liefhebbers roepen dan; ‘blasfemie’, omdat het kenmerkende motorgeluid, van bijvoorbeeld een Kevertje, verloren gaat. Anderen kijken kwijlend toe, zo mooi…… maar onbetaalbaar. Goed, jij zit bij Easy Sail, een jachtmakelaar, een boot te bekijken, daarom slaan we nu snel een bruggetje naar bootjes.
De Hooveld 850 Hybrid welteverstaan. Want dit is nou typisch zo’n jaren 70 product dat helemaal naar deze tijd is gebracht. Deze quasi klassieke motorkruiser is voorzien van elektrische aandrijving. Elektrisch varen dus. Maar….. dan wel zo slim om dit inclusief de onverwoestbare dieselmotor te realiseren. Het resultaat, een Hybride aandrijving. Je kunt superzuinig varen door de elektromotoren de diesel te laten ondersteunen, je kunt stil en groen varen door volledig elektrisch te gaan of je kunt de diesels aanzetten wanneer je dikke stroming hebt of even snel uit de weg wilt gaan ergens. Best of Both, wat schrijven we….. Best of All Words…. en voorzien van een boegschroef.
Met deze Hooveld 850 Hybrid ben je ook in Amsterdam welkom!
Technisch gezien ziet het er in het kort zo uit. Er staat een degelijke en zeer goed onderhouden Peugeot Indenor 4 cilinder diesel aan boord, levert 40PK, vaste schroefas, 75 liter dieseltank, eigen startaccu en wanneer draaiend laadt deze de licht en start accu’s aan boord op. Een traditionele betrouwbare setting. Daarnaast zijn er onder het schip 2 elektrische motoren geïnstalleerd. Deze zogenaamde Elektro Pods drijven het schip elektrisch aan, zelfstandig zowel als hulpmotor. Iedere Pod heeeft een eigen gashendel zodat het sturen makkelijk is. Er staan 4 zware accu’s aan boord die deze Pods aandrijven. De accu’s worden geladen middels de diesel (die daarmee als aggregaat functioneert), via de aan boord zijnde zonnepanelen en uiteraard via de walstroom aansluiting. Grosso modo kun heel easy dik 3 uur varen op de accu’s. Er is naast de startaccu voor de diesel en de 4 accu’s voor de elektro motoren ook nog een lichtaccu aan boord. Altijd voldoende stroom voor wat je wilt doen.
En deze Hooveld 850 Hybrid is ook nog eens een superfijne keurige ruime boot met deksalon!
We zouden het bijna vergeten, want afgezien van alle technische slimmigheden is dit gewoon een hartstikke fijne ruime boot. Door de deksalon loop je hel Easy vanuit de kuip het stuurhuis in. De openslaande deuren brengen het mooie weer naar binnen….. en bij oerHollands waardeloos weer rist je de kuiptent dicht. Zo makkelijk allemaal. Het stuurhuis is ruim en licht en voorzien van de stuurstand en een (slaap)bank. Midscheeps kom je met een klein trappetje (schip is zeer geschikt voor minder validen) in kombuis met ruime dinette eethoek (ook om te bouwen tot bed). In deze ruimte bevindt zich ook het af te sluiten toilet. Tot slot in de punt het traditionele tweepersoonsbed. Een ruime en lichte indeling.
Uiteraard is dit schip plezierig compleet uitgerust:
– fenders met landvasten
– anker met lijn
– zwemplateau
– navigatie verlichting
– claxon
– ruitenwissers
– getint glas in aluminium kozijnen (erg fraai)
– zware kwaliteit kuiptent
– zonnepanelen
– omvormer van 300 watt
– 12 volt aansluitingen
– walstroomaansluiting met kabel
– acculader
– dieptemeter
– BOEGSCHROEF
– bilgepomp
– brandblusser
– binnenverlichting
– toilet in gescheiden ruimte
– 3 pits kooktoestel op gas
– spoelbak met kraan
– inhoud drinkwatertank 150 liter
– koelkast
– goede kussenset met dito gordijnen
– dashboard met diverse meters
– stuurstoel
en nog veel meer en meer.
Dit schip is goed onderhouden, heeft geen gebreken en staat ’s winters altijd op de kant. Zo ook nu weer. Het schip wordt nagenoeg ieder jaar van nieuwe antifouling voorzien. Verder staat ze zeer goed in de verf. Ze is een aantal jaren geleden gestraald en volledig opnieuw opgebouwd, complete verfsysteem is bekend. Geen lekkages. Daarbij oogt de boot tijdloos door de moderne kleur van de romp in combinatie met het getinte glas dat overal aan boord is geplaatst (gecombineerd met fraaie aluminium kozijnen).
Samenvattend: een prima schip, klaar voor de toekomst. En….. om even in te haken op de eerste alinea uit deze presentatie, daar waar omgebouwde klassieke auto’s nogal aan de prijs zijn, daar is deze vernieuwde motorkruiser simpelweg een koopje. Iedere euro meer dan waard. Kom vooral eens kijken!
Dit schip staat in Jachthaven Lunegat te Dokkumer Nieuwe Zijlen op de kant en is daar op afspraak goed te bezichtigen.
For our foreign visitors; we speak English, und natürlich auch Deutsch. We could even do Italian and French but no-one will understand us then, so Deutsch and English as well as Dutch will do.
Deze presentatie is met de grootst mogelijke zorg samengesteld, aan de inhoud er van kunnen echter geen rechten ontleend worden.
























