Varend erfgoed, dat is dit Skûtsje genaamd ‘Gerrit Witteveen’. Absoluut varend erfgoed. Gebouwd in 1928, type roefschip, bij ‘De Nijverheid’ in Bûtensfallaat Drachten. Ze is destijds gebouwd voor Schipper Gerrit Witteveen en was een van de laatste Skûtsjes die gebouwd werden. Alle kennis van toen is in dit schip samengebracht, het is dan ook een hele snelle ‘oude dame’. Als je even niet oplet ’tilt ze haar rokken op’, zet het op een lopen en het enige dat je dan nog ziet is een steeds kleiner wordende kont (spiegel). Ze is staat uiteraard ingeschreven bij de LVBHB onder nummer L1754N en de huidige eigenaar is pas de vijfde eigenaar, jij kan dus nummer 6 worden want nummer 5 vindt het na dik 40 jaar wel mooi geweest.
Dit Skûtsje is in goede staat van onderhoud en biedt heel veel mogelijkheden, ze wordt momenteel als charterschip gebruikt maar is ook geschikt als recreatieschip of voor bewoning. Een prachtige oude dame, snel wanneer ze dat wil en beschermend wanneer dat moet. De huidige eigenaar kan er heel veel over vertellen, we hebben behoorlijk wat documentatie van het schip (hele geschiedenis bekend) en een schip als dit behoeft eigenlijk geen introductie, ze vertelt haar verhaal beter dan dat deze makelaar van Easy Sail dat kan. Voor een liefhebber een buitenkans om deel te worden van de historie van dit prachtige schip.
Dit Skûtsje wordt compleet afgeleverd:
– fenders en landvasten
– anker (2 x) op traditionele handlier met 30 en 20 meter lijn
– zwemtrap/ladder
– compleet komaliewant
– kombuis: hoe geplaatst met kooktoestel, spoelbak met kraan (elektrisch)
– koelkast: geïsoleerde legerton met ijs
– 10 slaapplaatsen aan boord
– matrassen/kussens/beddengoed
– toilet in gescheiden ruimte
– wasruimte aan boord
– radio/cd speler
– marifoon 2 x: ICOM IC-M80H en handheld PI 9149
– bilge pomp elektrisch
– brandblusser 2kg
– verwarming: er staat Beerenbrug om warm te worden
– navigatie verlichting
– binnen verlichting
– omvormer
– overal in het schip 12 volt aansluitingen
– inhoud drinkwatertank 300 liter
en nog heel veel meer!
Qua motorisering is het prima geregeld aan boord van het Skûtsje ‘Gerrit Witteveen’. Er staan een krachtige Peugeot Indenor diesel in, 4 cilinder met 50PK, bouwjaar 1980, volledige revisie in 2016. Motor draait uitstekend en heeft sinds haar revisie tussen de 500 en 600 draaiuren. De motor drijft een vaste schroefas aan: 45mm. 2,7 meter lang, vetgesmeerd. Keerkoppeling: Velvet drive AS3-700. Inhoud brandstoftank 300 liter. Er staan 2 accu’s aan boord: startaccu 170amp, lichtaccu (2022) 180amp.
De zeilvoering is overzichtelijk: grootzeil (wit) Dacron 70m2, fok (wit) 30m2. Beide zeilen zijn van Molenaar Zeilen uit Grou, bouwjaar 2001. Fokkeloet aanwezig. Zeilhuiken voor grootzeil (2020) en voorzeil (2019) zijn aanwezig. Kuipbediening van het grootzeil, de fok staat op een overloper (keerfok). Alle lijnen, vallen, schoten en blokken in prima staat. Schip is direct zeilklaar. De mast is door haar contra gewicht eenvoudig te strijken en weer omhoog te plaatsen. Er staan 2 zware lieren aan dek voor de zwaarden, er is 1 lier voor het grootzeil. Er is een wat oudere reserve set zeilen aanwezig.
Onderhoud:
Dit schip is goed onderhouden. De huidige eigenaar, die haar sinds 1981 in bezit heeft, is altijd punctueel met het onderhoud. Het schip staat jaarlijks op de werf en de motor wordt eveneens jaarlijks onderhouden. Tijdens het bezit van de huidige eigenaar is zo’n beetje alles aan dit Skûtsje al wel eens aangepakt. Het meest ingrijpende was een vernieuwing van het vlak in 2013 over een lengte van 12 x 3 meter. Gebruikt staal: 2 x 6mm 1 meter breed, kielplaat 8mm 1 meter breed. Uiteraard worden de rondhouten en zwaarden minutieus onderhouden, deze zijn allen in prima staat. Schip staat goed in de verf. Het interieur is functioneel en kan naar eigen smaak aangepast dan wel vernieuwd worden.
Historie:
Gebouwd in 1928 in opdracht van vrachtschipper Gerrit Witteveen bij: de werf van Jan Oebeles van de Werff, Scheepswerf de Nijverheid in Bûtensfallaat Drachten. De volledige historie van het Skûtsje ‘Gerrit Witteveen’ is bekend. Er is uiteraard een meetbrief aanwezig. Het schip staat ingeschreven bij LVBHB onder nummer L1754N. Als gemeld is de huidige eigenaar pas de vijfde in de historie van het schip. Zo is ze tot 1965 als vrachtschip ingezet. Daarna in 1968 omgebouwd tot recreatieschip en weer later met haar huidige eigenaar eerst als woonschip gebruikt om vervolgens als charterschip dienst te doen tot en met heden. Het schip is in de vart gekomen onder de naam ‘De Twee Gebroeders’. Heel veel documentatie aanwezig van dit bijna 100 jaar oude zeilschip. Eigenaar F. Boersma kan uren over het schip vertellen en weet alles van haar.
We zijn dus op zoek naar een nieuwe bevlogen eigenaar, ben jij eigenaar nummer 6?
Heb je interesse in dit bijzondere schip? Maak een bezichtigingsafspraak en de makelaar van Easy Sail is samen met de eigenaar aanwezig om al je vragen te beantwoorden.
Deze presentatie is met de grootst mogelijke zorg samengesteld, aan de inhoud ervan kunnen echter geen rechten ontleend worden.
For our foreign visitors; we speak English, und natürlich auch Deutsch.